Tweehonderd negen en dertig week 16 2016

Hallo allemaal hier zijn we weer maat Jan langs geweest om onderdelen voor zijn auto’s te brengen die we niet meer op voorraad hadden. Dat betekent een cabine voor de Bulk LZV. En Volvo FH4 met de juiste toren om de vierassige trekker te kunnen bouwen met het platte dak maar met originele toren. Verder uiteraard weer gebrainstormd over nog op stapel staande projecten. Nieuwe toren voor de SLT en dan blijkt dat ook daadwerkelijk het laatste type toren te zijn en niet degene waar eerdere modellen mee uitgeleverd zijn. Dus de versie met de luchtketels bovenop in plaats van in het frame. In tegenstelling tot de foto’s in de catalogus en op het doosje. Al is de rest van de toren gelijk en hebben ze een nieuw onderdeel van de luchtketels gemaakt zodat deze nu bovenop kunnen vastgeklikt kunnen worden. Nu kunnen er met een gerust hart kasten in gemaakt worden. Ook ben ik van plan om er één te maken die geheel bestaat uit een kastenwand weet nog niet op welke ik die definitief ga plaatsen maar zit te denken aan de Trust Edition versie waar nog een zelf gebouwde toren op zit.

Bij de Volvo toren verwijder ik eerst de luchtketels, heb besloten om ook de eerder gemaakte trekker voor mijzelf te ontdoen van de Paul Dirkzwager toren en deze ook te vervangen door zo’n zelfde aangepaste toren. Op de plaats waar de luchtketels zaten komt nu een stukje geëtst tranenplaat om de gaten weer af te dichten. De zijbekleding is in hoogte aangepast aan de cabine met plat dak. Hier moesten we speciaal deze versie voor hebben omdat het met de toren van een XL niet uitkwam in de hoogte daarbij is alleen de luchtketels weghalen niet voldoende.

Van de week op bezoek geweest bij de Charles Feijts Groep in Born uiteraard voor mijn werk. Maar als modelbouwer altijd je ogen open houdend en speuren naar dingen die je later nodig kan hebben. Laten ze daar nou net een nieuwe Strator aan het bouwen zijn altijd handig als het project nog niet klaar is en de cabine nog naast het chassis staat. Even van de gelegenheid gebruik gemaakt voor een praatje met de bouwer en wat detailfoto’s kunnen maken. De spuiter kwam net nog wat onderdelen aanleveren voor het chassis. Deze voor de UK bestemde auto was niet de fraaiste qua uitvoering vanwege de pusher as met stepwieltjes ook al verdwijnen die totaal achter de zijbekleding. Ook kreeg deze geen vlakke vloer in de cabine. Na het zien begint het weer te kriebelen om het kitje toch maar eens tevoorschijn te halen en er aan beginnen. Door het praatje is mijn voorkeur toch een beetje omgebogen om er een 6×4 van te bouwen met de standaard Stralis cabine in plaats van de dag of smalle eurotech versie of misschien toch nog een tweede kitje zien te scoren. Voor het model dient alleen veel zelf gebouwd te worden daar Rietze geen Euro5 of 6 versie kent en alles behalve de brandstoftanks zelf gemaakt dient te worden. Moeten we ook nog verzinnen wat voor kleur we hem gaan maken maar zal wel een standaard metallic Fiat kleur worden van eerder gebouwde demo’s.

Tijdens het fiets/fotorondje niet zo heel veel gespot deze zaterdag bij de Benz stonden de Mammoet zo ver klaar dat er de kisten en de belettering op zaten op 1 nummer na. Het is dat er op de Sitra auto’s in het groot een nummer op staat anders had ik gedacht dat het nog dezelfde als vorige week waren die er stonden. Bij de MAN stond een voorloopas TGX met een olietank met een fraaie beschermplaat er omheen duidelijk van CCH zal iets in de vervuilde grond gaan doen met de filterkast achterop de cabine. Aan het eind van het rondje nog even langs beide Action vestigingen gereden en bij allebei 1 Ford Cargo gescoord zodat we de 6×4 ook nog kunnen bouwen. Na de standaard trekker zoals in blog 219 en 220 beschreven. Hier moet wel de zaag in want deze heeft een lager dak. Dit laat mij gelijk weer wakker worden waarom ik geen 1 op 50 bouw het gedoe om metaal te bewerken doe mij maar een Herpa cabine om te verbouwen. Maar wie A zegt moet ook B zeggen dus we gaan door.

Ondertussen ook nog met een nieuw idee gestart om een tankwagen LZV te maken in de metallic groene serie. Het idee was om een motorwagen te bouwen met de SWAP container als basis voor de tank. Daar hoeft dan niet de zaag in om in te korten alleen het frame moet verwijderd worden zodat het meer een geheel wordt. Dit lijkt makkelijker als uitgaan van een tankoplegger en die inkorten. Dat moet toch nog wel gebeuren want die moet er als vierassige aanhangwagen achter komen. Ook de bakwagen zal waarschijnlijk een vierasser worden weet nog niet in welke vorm. Bij de foto’s wat testjes voor het kiezen van het type cabine. Geeft ook aan dat de wielbasis niet lijkt te kloppen zo en als we dan toch gaan verbouwen dan maar gelijk goed. Ik denk aan een tridemstel met 1 aangedreven as of met twee voorassen maar dat besluit valt ongetwijfeld ergens in het bouwproces.

Tot zover maar weer het blog van deze week.

23901 nieuwe cabine 23902 gewijzigde toren 23903 bovenaanzicht 23904 Iveco Strator 480E6 TX-P Baxter UK 23905 Iveco Strator 480E6 TX-P Baxter UK 23906 Iveco Strator 480E6 TX-P Baxter UK 23907 Iveco Strator 480E6 TX-P Baxter UK 23908 Iveco Strator 480E6 TX-P Baxter UK 23909 MRC 913+914 23910 MAN TGX XLX 25-BHB-6 23911 Ford Cargo Loader 2013 23912 Ford Cargo 2842 6x2 23913 Ford Cargo 2013

Leave a comment