Blog 438 van week 15 van 2020

Had ik gehoopt van de week weer eens wat door te kunnen werken mede door de vrije dagen wordt ik weer getergd door een migraine aanval. Waarom toch altijd als ik vrij ben.

Planning was om eindelijk ook eens een nieuw diorama te maken om foto’s op te nemen maar dat is er weer bij ingeschoten.

Andere tegenvaller is dat de printer stuk is gegaan de doorvoer motor voor het papier is defect. Gelukkig had ik de oude nog bewaard al moest ik daar wel moeite voor doen om hem uit het hoekje vandaan te krijgen op de zolder.

Heb mij van de week vooral bezig gehouden met de puzzel om de tekst V-power op mijn Shell tankwagen te krijgen. Ook zo’n projectje wat er al ligt van ver voordat Herpa met de NG Scania kwam. Het idee was ontstaan toen de oplegger verscheen met de Renault Premium ervoor. Alleen die heb ik toen nooit binnen gekregen terwijl ik die wel in bestelling had staan. Rond die tijd (2009) reden ze met die reclame rond. En eerdere pogingen waren gestrand omdat ik ook de onderzijde van de oplegger in het grijs had willen hebben was er veel afplakwerk aan. Heb nu verschillende methodes uitgetest en uiteindelijk voor gekozen om een deel van oplegger schoon te poetsen om een decal met de nieuwe tekst aan te kunnen brengen. Bij de eerdere poging om het geel opnieuw te spuiten omdat te tint te licht is naar mijn zin. Die is een beetje mislukt omdat het best lastig was door de ronding om hem op dezelfde hoogte te krijgen. Die kan dus kaal gemaakt worden om opnieuw te beginnen en dan geheel als decal aan te brengen ook al wordt dan de kleur geel ook iets lichter als wenselijk. Van de trekker heb ik wel de cabine opnieuw gespoten het geel loopt nu tot aan de bovenzijde van de al gele grille en er loopt een rode band over. Ook is het een voorloopas trekker geworden met R450 als typeplaatje. Meteen ook een Volvo FH4 met plat dak meegedaan. Heb ook nog steeds een MAN TGS in voorraad waarvan ik denk ik ook maar een Scania maak krijg hem op marktplaats toch ook niet verkocht. Heb ondertussen al wat voorbeelden met G, P en R cabines komt vast goed als de keuze is gemaakt.

Zo zie je maar weer constant dilemma’s en keuzes die gemaakt moeten worden. Had ik onlangs op FB wat mooie opleggers zien voorbij komen. Ik heb namelijk ook interesse in Ferry en Hupac vervoer. En deze foto’s wakkerden dit weer aan. Zag ik daar verschillen in de voorzijdes. Iets waar ik nooit eerder bij heb stil gestaan dat Herpa die maakt. Waarschijnlijk mede omdat ze daar zelf geen aandacht aan besteden en niet in de folder vermelden welk merk er achter een truck hangt. Ook zit er in de Herpa collectie maar 1 model de Krone versie en de andere is bruikbaar voor Kögel en Schmitz. Hierdoor heb ik dus een speurtocht gedaan ten eerste in mijn eigen collectie van welke heb ik dan zelf die de gladde voorzijde hebben. Zoals ik al aangaf uit de folders is dit niet op te maken modellen zijn vaak zo gefotografeerd dat de voorzijdes van de opleggers niet zichtbaar zijn. Weer iets om mee rekening te houden bij het maken van een modelletje. Heb er een stuk of veertien gevonden in mijn verzameling die zo’n oplegger hebben en natuurlijk geen dubbele voor een eventuele verbouwing.

Deel van het gedane spuitwerk aan modellen deze terug in elkaar gezet. Onder de oplegger van maat Jan zijn Atego moet nog een koelmotor komen maar kon hem zo snel niet terug vinden. Van beide OTS auto’s missen de spiegels nog maar die zijn dan ook nog niet ver genoeg klaar. Dat doe ik altijd pas in de laatste fase van de bouw. Achter de 6×4 P540 Highline moet nog een dieplader komen maar ben er nog niet helemaal uit welke dit gaat worden. Onder de voorloopas S650 Highline met Caterpillar jasje moet ik nog een uitlaat maken en ook daarvan is de oplegger nog niet af. Hier komt een 4 as Meusberger achter net als ik al eens eerder gebouwd heb maar toen met een MAN TGX ervoor.

Tijdens het fiets/fotorondje niet zo veel bijzonders gespot. Wel even nog een blik geworpen naar de verschillende schuifzeilopleggers die bij de ATL vestiging hier op hoek staan om te zien of het in één oogopslag te zien is. Maar bij Herpa weet je nooit of wat ze laten zien in de aankondiging dat ook de vorm is die het definitieve eindproduct krijgt.

Tot zover maar dit lange blog en tot een volgende keer!!

Leave a comment