Blog 322 van week 52 van 2017

Het laatste blog van dit jaar, omgevlogen voor je er erg in hebt . Het lijkt steeds sneller te gaan naar mate je ouder wordt. Terwijl de dagen en weken echt niet korter worden. Dus vanaf hier zeg ik vast een gelukkig en voorspoedig en gezond 2018 gewenst. Dat jullie nog maar lang mogen genieten van mijn stukjes die ik hier plaats.

Het deels verdwenen stukje modelbouwzin van mij heeft natuurlijk alles te maken met het verdwijnen van mijn archief. Hierdoor strandden ook veel projecten doordat de tekeningen en informatie die op foto’s stonden niet meer beschikbaar is. Zelfs een weekend van vier dagen helpt er niet aan om iets af te bouwen. Van de week nog wel iets aan spuitwerk gedaan van een in de planlijst staande Scania namelijk de Neongroene metallic S650V8 Highline met koeloplegger ook al kan ik daar niet mee verder omdat ik de decals daarvoor niet meer kan printen. En dus of nieuwe moet tekenen of wachten en hopen dat er nog wat van de defect geraakte harde schijf af te halen valt. Voorlopig maar even in elkaar gezet zodat er geen onderdelen van kwijt raken. Nog even de modellen die ik zelf heb samen met de nieuwe Scania op de foto gezet. De DAF XF is een mislukte die nog in de onderdelen bak lag en de Renault wilde ze niet hebben dus die is zodoende in mijn eigen verzameling belandt. Vond ik namelijk een mooie kleur voor die auto.

Ik bedacht me dat er nog ergens een CD lag met echt oude decals die heb ik dus maar op gezocht. Deze was nog van 2009 uit de tijd dat er ook nog voor derden geprint en of getekend werd. Was wel een openbaring om te zien dat het tekenwerk er sindsdien met sprongen op vooruit is gegaan qua techniek maar ook mede door optie’s die nu standaard in het tekenprogramma zitten. Ander bij effect is dat ik graag nog wat auto’s met zulke decals zou bouwen maar ook toen gunde we ons daar niet altijd tijd voor om elke decal uit te testen om te kijken of deze correct was voor de uitlevering.
Nu moet ik wel zeggen dat de meeste credits daarvan naar mijn tekenleermeester Francis van der Velden moeten. Die heeft mij min of meer gedwongen om het zelf te proberen mede door de onderlinge afstand en ingegeven door tijdsgebrek. Ik had nooit zoveel met computers en nog steeds niet eigenlijk vooral als het niet werkt zoals het zou moeten werken. Die decals betreffen natuurlijk een hoop firma’s die ondertussen niet meer bestaan en ook de toen nieuwe auto’s vallen nu in de catagorie youngtimers. Ook missen van de meesten natuurlijk de voorbeeldfoto’s. Door de jaren heen is ook het tekenwerk preciezer geworden en worden ook details vaak niet vergeten die een model af kunnen maken. Helaas moet ik ook al een tijdje de scanner missen waarmee ik vaak cabines in scande om zo gelijk op de juiste grote te kunnen tekenen of om een beetje te schuiven hoe de tekening of tekst het mooist uitkomt . Ook om strepen te maken die om de hoek van de cabine moeten vallen is dat een makkelijk stuk gereedschap.

Tijdens het fiets/fotorandje geen bijzondere dingen op de foto gezet om hier te kunnen laten zien. Ik wens jullie allemaal een fijn bouwjaar vanaf deze plek. En tot een volgende keer maar weer.

2 thoughts on “Blog 322 van week 52 van 2017

    • Ongetwijfeld Margit kwestie van Marktplaats in de gaten houden of op modelauto beurzen zoeken al zal je die met tulpen op de zijkant sneller tegenkomen.
      Met vriendelijke groet , Piet

      Like

Leave a comment